A koronavírus hatása a párkapcsolatra és a családra

Mindennapi küzdelmeink

Úgy látszik, hogy egész eddigi életünk felfordul. Egészségünk érdekében olyan változtatások váltak szükségessé, ami megterheti a családi kapcsolatokat is.

Az életünk amúgy is tele van feszültségekkel, ki nem mondott félelmekkel. Az élelmiszer üzletekben a kifogyó készletek, a gyógyszertári sorban állás, a munkánkért, a bevételünkért aggódás, mindez megterhelő. Ehhez jön még hozzá, hogy a gyerekek, sőt a szülők is többnyire otthon vannak egész napra összezárva.  Megváltozott az életünk. Már nem a megszokott napirend van, hanem attól teljesen eltérő. Ez mind a gyerekekre, mind a szülőkre nézve alkalmazkodást igényel. Most vagy alkalmazkodunk a megváltozott helyzethez, kihozva belőle a legtöbbet, vagy teljesen felborul az életünk.

Az eddig jól működő párkapcsolatokat is megterhelheti ez a változás, ahol pedig eddig is problémák voltak, ott súlyosbodhat is helyzet. Kivéve, ha tudatosan figyelünk magunkra és egymásra.

Mit tehetünk most, hogy ne csak kibírjuk, hanem jól működjön a család, a párkapcsolat.

Először is nagyon fontos, hogy ne a nehézségekre fókuszáljunk, ne  a negatív dolgokat lássuk csak meg. Figyelmünket fordítsuk a jó dolgok felé. Keressük meg mindenben, ami elsőre esetleg rossznak is látszik, hogy mi ebben  a jó. Most, hogy írom ezt a blogot, miután körülbelül a felénél tartottam kitörlődött az egész. Elsőre azt gondoltam, hogy csinálhatom újra, fölöslegesen dolgoztam eddig. Aztán arra gondoltam, hogy másodszorra lehet, hogy még jobb gondolatok jutnak eszembe, jobban meg tudom fogalmazni azt, amit ezzel az írással át szeretnék adni. Ilyen dolgokra gondolok, hogy ne bosszankodjunk mindenen, hanem keressük benne a jót.

Lehet, hogy nem nagy a lakás amiben szinte az egész napunkat töltjük, de a gyerekeknek öröm,hogy a szüleiket többet látják. Kihasználhatjuk több játszásra, beszélgetésre. Jobban megismerhetjük egymást. Megtanulhatjuk az alkalmazkodást. Az összeteartozást erősítheti, ha közösen küzdünk meg a felmerülő nehézségekkel.

Még egyszer kihangsúlyozom, hogy a pozitív hozzáálllás nagyon fontos, mert így sokkal könnyebben fogunk túljutni a felmerülő nehézségeken. Ha azzal foglalkozunk, hogy miként tudnánk legtöbbet kihozni a helyzetből, nem pedig azzal, hogy milyen rossz.

Gyakorlati megvalósítás

Valószínűleg nen néhány hétről van szó, hanem akár hónapokról, amit megváltozott körülmények között kell élnünk. Készítsünk ehhez új napirendet, mert nem fogjuk annyira érezni a bizonytalanságot, ami úgyis ott van most az életünkben. Ha vannak kisgyerekeink, nekik is csináljuk meg, ha pedig már nagyobbak bíztassuk őket erre, segítsünk az elkészítésében. Az egész családnak könnyebb, ha mindennek meg van a maga ideje.

A gyerekek tanulhatnak délelőtt, mint egyébként is. Ha kell legyünk mellettük, segítsük őket. Nekik is megterhelő ez az időszak. Védjük őket a túl sok ezzel kapcsolatos információtól. Ne nézzenek híreket, főleg a kissebbek. Az információkat megszűrve, az ő szintjükön adjuk át. Ne keltsünk bennük félelmet. Figyeljünk arra is, hogy egy gyereknek sokkal nagyobb  a mozgásigénye, neki több órányi mozgásra van szüksége naponta. Ezért találjuk meg a módját, hogy lakáson belül hogyan oldhatjuk ezt meg. Ha nem mozoghatnak eleget, akkor ingerlékenyekké, nyűgössé válhatnak, ez pedig a szülőkre is hatással lesz. Próbáljunk meg most türelmesebbek lenni velük.

Ha otthonról dolgozunk, akkor talájuk meg erre is a megfelelő nyugalmat. Ilyenkor a gyerekek foglalják el magukat valamivel, ne jöjjenek percenként, zavarva  a munkánkat. Ezt beszéljük meg velük. Már az egészen kis gyerekek is sok mindent megértenek és elfogadnak, ha az értelmi szintjükön elmondjuk nekik, hogy miért fontos ez.

Szükséges az is, hogy mindenki tudjon egy kicsit elvonulni. Mindenkinek legyen egy kis ideje magára. Ha kicsi a lakás és nincs mindenkinek külön szobája, akkor kinevezhetjük az egyik szobát elvonuló szobának. Ide minden családtagnak  legyen lehetősége legalább fél- egy órára elhúzódni, amikor olvassással, elmélkedéssel, a hobbijával  foglalkozhat. Amikor fel tud töltödni.

Vegyük figyelembe, hogy most mindenkinek nehezebb. Legyünk megértőbbek a másikkal. Nemcsak nekünk, hanem a társunknak és a gyerekeknek is több kihívást, több alkalmazkodást jelent. Ne legyenek elvárasaink a másik felé, inkább mi legyünk elnézőbbek, adjunk magunkból amennyit csak tudunk.

Fontos az is, hogy a meglegyen az intimitás közöttünk. Legyen csak kettesben időnk a párunkkal. Ha nem is tudunk elmenni otthonról, hogy programokat csináljunk, de találjuk meg az otthoni lehetőségeket. Legyünk kreatívak. Mindig van megoldás, csak akarni kell. Emlékszem gyerekkoromból, hogy a szüleim, miután nekünk már le kellett feküdni, a konyhában beszélgettek. Mi nem mehettünk ki, ez az ő idejük volt. Halk hangok hallattszódtak csak be a gyerekszobába, ezen aludtunk el.

A szeretet pedig a legfontosabb. Az, hogy kifejezzük egymás felé a szeretetet. Adni pedig egyébként is boldogabb, felemelőbb érzés, mint várni csak a másiktől. Adjunk jó szót, kedvességet, segítséget. Ez az, ami ránk is vissza fog hatni.

Ha pedig már most egy megromlott kapcsolatban él valaki, akkor érdemes segítséget kérni, hogy ne mérgesedjen el mégjobban a helyzet. Bízom benne, hogy a legtöbb szakember át fog térni az oline segítségnyújtásra. Ezt én már hónapok óta teszem, most csak annyi lesz a változás, hogy mindenkinek így fogok tudni segíteni.

Ha segítségre van szükséged, akkor itt tudsz kérni.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük